Best practices, een rijke bron aan informatie

NIEUWS
21-11-2020

Visitaties geven een beeld van de maatschappelijke prestaties van corporaties in de lokale context aan de hand van de prestatieafspraken. Op onze website kunt u voorbeelden vinden van wat wel en wat niet werkt.

De visitaties uit het verleden vormen een rijke bron aan informatie. We analyseren ze voortdurend en verzamelen de goede praktijken van anderen, onderverdeeld in 3 groepen:

  1. De relatie met stakeholders
    • Huurders en gemeenten geven in de visitatie een oordeel over de relatie met de corporatie in het veld ‘presteren volgens belanghebbenden’. Uit de visitatierapporten van corporaties die goed beoordeeld zijn, zijn sleutelfactoren gefilterd. Ook zijn een aantal praktische en concrete voorbeelden (praktijkverhalen) van de relatie en communicatie tussen corporaties en haar belanghebbenden verzameld.
  2. De besturing van een corporatie
    • Het onderwerp Governance in de visitatiemethodiek gaat onder andere in op de interne besturing die bestaat uit de subonderdelen plan, check en act. De visitatiecommissie vormt zich een oordeel over de kwaliteit van het proces van prestatiesturing en strategievorming van de corporatie. Onder ‘succesfactoren’ staat een model waarin factoren worden weergegeven die van invloed zijn op de kwaliteit van het interne bestuursproces. Aangevuld met een aantal praktische voorbeelden van werkwijzen en tools die corporaties hebben gebruikt bij hun besturingscyclus.
  3. Ervaringen van commissarissen met visitatie
    • De raad van commissarissen speelt een belangrijke rol bij visitatie. We hebben enkele praktijkervaringen gebundeld, als bron van inspiratie voor collega-commissarissen en hebben daaruit een aantal succesfactoren gedistilleerd.

â–¶ Lees ook het onlangs door Aedes gepubliceerde artikel met tips en voorbeelden over prestatieafspraken.


Vraag het Claudia

Vraag versturen