Wilbert Pothoff van woningcorporatie Destion: “We zijn continu in gesprek met onze huurders”

NIEUWS
21-06-2021

In onze nieuwsbrief leest u regelmatig interviews met woningbouwcorporaties die opvielen met hun uitstekende visitatierapport, op één of meerdere onderdelen. Voor dit artikel sprak SVWN-directeur Claudia Siewers met Wilbert Pothoff, directeur/bestuurder bij Destion. Deze kleine organisatie verhuurt zo’n 2.500 woningen en maatschappelijk vastgoed in de gemeenten Bergen, Gennep en Mook en Middelaar; Noord-Limburg dus.

“We waren onder de indruk van jullie visitatierapport, Wilbert! Met name jullie score voor ‘Presteren volgens belanghebbenden’ viel ons op”, gaat Claudia van start. “Daarin kunnen wbv’s over het algemeen nog wel wat groeien, maar jullie cijfer was gemiddeld een 8,7! In een vorig rapport hadden jullie het advies gekregen om ‘Betrokkenheid van belanghebbenden bij beleid’ eerder te organiseren, waardoor zij meer ruimte krijgen voor beïnvloeding van dat beleid; blijkbaar hebben jullie dit advies ter harte genomen.”
Wilbert: “We doen er alles aan om de huurders te ondersteunen en bij onze beleidsvorming te betrekken. Alle plannen van Destion waarbij er direct belang voor de huurder is, worden met de Huurdersraad doorgesproken. Zo is de Huurdersraad elk jaar nauw betrokken bij de huurverhoging en het activiteitenplan en (onderhouds)begroting. De vertegenwoordigers in de Huurdersraad worden via een door henzelf vastgestelde selectieprocedure gekozen.

Compromis met de huurders
De bestuurder van Destion geeft aan dat hij zelf ook altijd aanwezig is bij de huurdersbijeenkomsten. “Ook dat is belangrijk en daardoor voelt de Huurdersraad zich zeer serieus nemen. Ze krijgen alle overheidsstukken. We leggen de nadruk op wat we doen, bijvoorbeeld op het gebied van investeren in duurzaamheid. Wat huurverhoging betreft … Destion heeft één keer de landelijke trend gevolgd om de huur inkomensafhankelijk te verhogen. Dat was het gevolg van een dialoog met de huurders; we hebben een compromis gesloten tussen wat zij wenselijk achtten en wat door Destion voorgesteld werd.” Claudia: “Hoe nemen jullie de huurders mee in dit soort ingewikkelde onderwerpen?” Wilbert: “We proberen het eenvoudig te houden en duidelijk uit te leggen. Daarmee geven we de huurders vertrouwen en wederom, daardoor nemen we hen oprecht mee in alle besluitvorming.”

Prestatie naar vermogen


 

Claudia: “Graag heb ik het met jou over de visitatietool. Je ziet dat Destion de op één na beste score behaalt van alle corporaties, groot en klein. Huis en Hof uit Nijmegen, een corporatie met 80 woningen, staat op 1. Jullie scoren op alle onderdelen hoger dan bij de vorige visitatie; alleen bij Prestatie naar vermogen (= ‘Doet de corporatie voldoende voor z’n geld?’) zie je een lichte daling. Hoewel een 7 nog steeds prima is …” Wilbert: “We gooien het geld niet over de balk. Wel willen we kwaliteitsbouw bieden; we doen het goed wat betreft onderhoud van de woningen. En qua energieniveau zitten we bijna overal op een A.” Claudia: “Bij ‘Verduurzaming’ wordt aangegeven dat jullie daar bijna mee klaar zijn?” Wilbert: “Nog niet helemaal, hoor. Maar we hebben bijvoorbeeld de isolatie van alle woningen op orde, dus dak, gevel en waar mogelijk is ook de vloer meegenomen. Zonder huurverhoging overigens. We merken daardoor niet een direct, maar wel indirect rendement, als we woningen verkopen aan zittende bewoners. Die schaffen nu een B- of A-label woning aan.”

Samenwerking met gemeenten
“Jullie hebben met drie gemeenten te maken. Zij geven aan dat ze zeer tevreden zijn over jullie communicatie met hen”, is Claudia’s volgende punt. Wilbert: “We hebben een goede relatie met gemeenteraadsleden, wethouders en projectleiders. Daar stoppen we ook tijd en energie in. We willen graag continu in gesprek zijn, en de gemeenten op de hoogte houden van waar we mee bezig zijn. Ook al gaan bepaalde zaken pas jaren later spelen.” “Jullie hebben een vooruitziende blik dus!”, merkt de SVWN-directeur op. “Het is belangrijk om een langetermijnvisie te hebben”, aldus Wilbert. “Bij de gemeente is men vaak verrast over het feit dat wij een goed beeld hebben van wat er speelt, bijvoorbeeld op het gebied van verduurzaming en energietransitie. Onze wethouders weten heel goed wat Destion wil, we zijn bereid mee te denken, mee te helpen. We zoeken de samenwerking.” Als voorbeeld noemt Wilbert het verzoek van van de gemeente om meer ruimte voor de straatinrichting te creëren door middel van kleinere voortuinen. “Niet alle huurders zaten daar op te wachten; sommigen leveren graag wat tuin in voor een betere infrastructuur, andere juist niet. We weten wat er leeft, zowel bij de gemeenten als bij onze bewoners.”

Betrokkenheid
Claudia: “Wat wil je meegeven over de nieuwe methodiek?” Wilbert: “Die is complex; maar onze hele branche is ook complex! Wat bij ons ook een uitdaging is, is het vinden van meer bouwlocaties, zodat we aan de nieuwe woningvraag kunnen voldoen. Investeren is lastig, omdat we met drie gemeenten te maken hebben. Zoiets kun je alleen maar toelichten met een verhaal achter het cijfer. Verder is ‘governance’ moeilijk te vangen, terwijl dat een groot gewicht in de visitatie als geheel heeft. Ik denk dat wij vooral heel betrokken proberen te zijn bij onze huurders. We delen informatie, we positioneren ons als belangenbehartiger, we zien onze huurders en zij zien ons. We zéggen niet alleen dat we contact opnemen met onze bewoners als dat nodig is, we dóen het ook. We betrekken de huurders niet alleen bij besluitvorming, maar geven ze ook iets. Zo wordt het bewonersblad, dat wij overigens financieren, door de Huurdersraad gemaakt, samen met een tekstschrijver. De mensen zijn er trots op dat ze hier wonen en dat mag iedereen weten. Het ‘wij-gevoel’ doet ons wat. In 2018 bestonden we 100 jaar; als cadeau kregen alle bewoners 0,1% korting op de huur per jaar dat ze bij ons een woning huren. Als je weet dat veel huurders hier al langer dan dertig jaar wonen… dat tikt lekker aan! Daarnaast hebben we een groot ‘verjaardagsfeest’ gegeven. Ruim zeshonderd mensen, en de medewerkers serveerden de koffie en het gebak. Dat familiegevoel, dat vinden we belangrijk. We wensen iedereen het beste toe, we willen dat iedereen fijn woont!”

Wilbert Pothoff is al zo’n 20 jaar werkzaam als directeurbestuurder en vanaf 2007 bij Destion en maakte in die functies vijfvisitaties mee. Hij is verantwoordelijk voor de organisatiestrategie en het daarvoor noodzakelijke beleid en heeft de dagelijkse leiding over de organisatie van Destion. “Ons hele visitatie ’verhaal’ start in feite eerder dan dat visitaties verplicht werden. Al in 2005 legden we met de Commissie Sas ‘Corporaties lokaal verbinden’ de basis voor visitatie. Onderzoek naar wat belanghouders van je vinden (visitatie en kwaliteitsverbetering) was in die tijd nog niet verplicht, al moesten we wel volop verantwoording afleggen door middel van volkshuisvestingsverslagen, jaarrekeningen en dat soort documenten. Nu is dat in ieder geval veel beter geregeld.”


Vraag het Claudia

Vraag versturen