Woonzorg Nederland: Professioneel, gedreven en in beweging

NIEUWS
21-12-2020

Visitatieperiode 2015-2019

Wanneer alle maatschappelijke prestaties van Woonzorg in samenhang beschouwd worden, dan is duidelijk dat de roerige periode rond 2015 vooral voor een wake-up call heeft gezorgd die het maatschappelijk presteren van de corporatie op de meeste prestatieperspectieven ten goede is gekomen. Sinds 2017 is Woonzorg Nederland er in geslaagd om die rust en stabiliteit aan te brengen. De opgelegde interventies van de Aw hebben eveneens tot een verbetering van de governance geleid. Het nieuwe bestuur heeft naar aanleiding van het verbeterplan de lat hoog gelegd voor het invullen van de opgaven; daarin slaagt Woonzorg Nederland nu al ruim voldoende en zal daarin naar verwachting van de visitatiecommissie de komende jaren verder groeien. Het is vooral nog de uitdaging om dit besef ook bij de belanghebbenden aan te wakkeren, gezien hun huidige beoordelingen.

 class=

Van de belanghebbenden
Over het algemeen zijn de belangehbbenden tevreden met de maatschappelijke prestaties van Woonzorg Nederland. Vooral in de relatie met de huurders van zelfstandige woningen heeft Woonzorg Nederland de laatste jaren grote stappen gezet. Dit is ook zichtbaar in de hogere scores die huurders geven tijdens het jaarlijkse onderzoek over hun tevredenheid, vergeleken met het begin van de visitatieperiode. Een aantal van de geïnterviewde belanghebbenden ervaart nog steeds een grote afstand tussen henzelf en de contactpersoon van Woonzorg Nederland. Ongetwijfeld is hier het grote aantal locaties en belanghebbenden een complicerende factor, maar daar is dus duidelijk nog een slag te maken.

 

Uit de bestuurlijke reactie
Wij beschouwen dit visitatierapport als een bevestiging van de eerste resultaten op de route die we hebben ingezet.  De ingezette acties hebben positief effect gehad en dat is terug te zien in de waardering van bewoners, stakeholders en medewerkers. De visitatiecommissie constateert dat Woonzorg Nederland de organisatorische en financiële randvoorwaarden op orde heeft gebracht en dat er zichtbaar veel aandacht is besteed aan betaalbaarheid, de ontwikkeling van woonconcepten, de uitbreiding van de portefeuille en het verbeteren van de relaties met belanghebbenden. Tegelijkertijd is er voldoende ruimte voor verdere verbetering. We blijven in beweging. De aanbevelingen die de visitatiecommissie ons meegeeft, nemen we graag ter harte in de verdere ontwikkeling van Woonzorg Nederland in de komende jaren.

â–¶ visitatierapport en bestuurlijke reactie van Woonzorg Nederland

Alle visitatierapporten zijn openbaar. Ze worden door de corporatie op de eigen website geplaatst en zijn tevens te vinden op https://www.visitaties.nl/visitatierapporten. Om recht te doen aan het resultaat van een intensieve periode van gesprekken en onderzoek, en om belangstellenden uit te nodigen kennis te nemen van de bevindingen van de visitatiecommissie en de bestuurlijke reactie van de gevisiteerde corporatie, geven wij enkele highlights van nieuw gepubliceerde rapporten weer in een kort nieuwsbericht. Deze berichten zijn natuurlijk per definitie veel te kort, maar zijn vooral bedoeld als uitnodiging om het rapport te lezen en de informatie daarin te benutten voor de toekomst.


Vraag het Claudia

Vraag versturen