WoonGoed 2-Duizend: van kramp naar vertrouwen

NIEUWS
20-10-2020

Visitatieperiode 2015-2019
De visitatieperiode is in de ogen van de commissie te typeren als een hockeystick. De resultaten in de eerste periode tot 2018 waren op veel terreinen onvoldoende. In maart 2018 is een grondige analyse gemaakt en is drastisch ingegrepen door de externe toezichthouders met name vanwege tekortkomingen in de besturing van de organisatie. Eind 2018 sprak de Aw in haar oordeelsbrief over de adequate wijze waarop inhoud is gegeven aan het herstel en de significante stappen die in de verbetering van de governance waren gemaakt. In 2019 heeft het herstel zich voortgezet. De ondertoezichtstelling en het bijzonder beheer zijn op 1 juli 2019 opgeheven.

De resultaten bij de uitvoering van het herstelplan stemden tot tevredenheid van de toezichthouders met een positieve verwachting naar de toekomst.De zichtbare verbeteringen werpen hun eerste vruchten af. Inmiddels neemt WoonGoed 2-Duizend weer initiatieven in wonen en zorg, het realiseren van energetische en andere projecten, dit tot grote tevredenheid van de belanghebbenden. Ook de kwaliteit van dienstverlening neemt merkbaar toe, wat tot meer vertrouwen bij de huurders leidt. Deze verbetering is mede te danken aan de grote veerkracht van de medewerkers van WoonGoed 2-Duizend. De commissie heeft daar bewondering voor.

 class=

Van de belanghebbenden
Belanghebbenden zien een nieuw WoonGoed 2-Duizend ontstaan. Zij hebben er alle vertrouwen in dat ook na de fusie de organisatie in staat zal blijken de weg omhoog te vervolgen. De belanghebbenden hebben vertrouwen in de nieuwe organisatie die na 1 juli 2020 ontstaat. De schaalomvang van WoonGoed 2-Duizend in combinatie met de kwaliteiten van fusiepartner Domus in de aansturing van (klant) processen en wonen en zorg geven belanghouders het vertrouwen dat de nieuwe corporatie meerwaarde gaat bieden.

Uit de bestuurlijke reactie
De maatschappelijke visitatie bestrijkt een periode waarin WoonGoed 2-Duizend door een diep dal is gegaan. Vanuit het herstelplan heeft hebben we de weg naar boven ingezet. Niet alleen wordt de beweging die WoonGoed 2-Duizend maakt gezien en gewaardeerd. Ook wordt vertrouwen uitgesproken in de organisatie. Dat betekent dat wij op koers liggen waar het gaat om het realiseren van maatschappelijke meerwaarde. Bovendien beschouwen belanghebbenden de relatie met WoonGoed 2-Duizend weer als positief. Daar zijn wij blij mee en zien we als een belangrijke basis om het goede inhoudelijke gesprek te voeren. De huurdersbelangenvereniging is hier nog kritisch in, wat we ook gezien het verleden snappen. Samen bouwen we verder aan deze relatie.

â–¶ visitatierapport en bestuurlijke reactie van WoonGoed 2-Duizend

Als voorbereiding op de visitatie heeft Woongoed 2-duizend een filmpje gemaakt waarmee de visitatiecommissie een digitale rondleiding heeft gekregen langs het woningbezit. Een leuk voorbeeld van vernieuwend digitaal visiteren onder de huidige omstandigheden!

Alle visitatierapporten zijn openbaar. Ze worden door de corporatie op de eigen website geplaatst en zijn tevens te vinden op https://www.visitaties.nl/visitatierapporten. Om recht te doen aan het resultaat van een intensieve periode van gesprekken en onderzoek, en om belangstellenden uit te nodigen kennis te nemen van de bevindingen van de visitatiecommissie en de bestuurlijke reactie van de gevisiteerde corporatie, geven wij enkele highlights van nieuw gepubliceerde rapporten weer in een kort nieuwsbericht. Deze berichten zijn natuurlijk per definitie veel te kort, maar zijn vooral bedoeld als uitnodiging om het rapport te lezen en de informatie daarin te benutten voor de toekomst.


Vraag het Claudia

Vraag versturen