Destion: no-nonsense goede prestaties

NIEUWS
09-01-2021

Visitatieperiode 2015-2019
De volkshuisvestelijke prestaties van Destion zijn in de ogen van de visitatiecommissie van zeer goed niveau. Er zijn goede prestaties neergezet die passen bij de opgaven in het werkgebied en bij de grote sociale betrokkenheid van Destion bij de dorpsgemeenschappen en in het bijzonder de huurders. Een no-nonsense benadering van het woningbezit en Strategisch Voorraad Beleid leiden tot een goede kwaliteit, multi-inzetbaarheid en goede energetische prestaties van de woningen van Destion. Maar Destion is ook financieel gezond daar past een goed onderbouwde visie op de transformatie van de woningvoorraad. Gezien de geïsoleerde ligging, kenmerken en demografische ontwikkelingen in de drie gemeenten is het opmerkelijk dat er daarnaast geen hecht bestuurlijk netwerk is van middenveldorganisaties in de domeinen wonen, welzijn, zorg om gezamenlijk de toch wel grote uitdagingen het hoofd te kunnen bieden. Ook die samenwerking blijft vooral beperkt tot projecten en activiteiten in operationele zin.

 class=

Van de belanghebbenden
De belanghebbenden zijn bijzonder tevreden over de prestaties van Destion. Destion wordt toegankelijk, open en transparant genoemd, waarbij de lijnen met zowel de bestuurder als de organisatie zeer kort zijn. Destion is altijd bereid om mee te denken in oplossingen. Daarnaast spant Destion zich optimaal in om de huurders voorop te stellen in hun beleid. De bereikbaarheid van Destion wordt goed genoemd en ook per mail volgt er altijd snel een reactie.
    

Uit de bestuurlijke reactie
De conclusies en scores, maar vooral de aanbevelingen en aandachtspunten, hebben we ons ter harte genomen. Uiteindelijk heeft deze visitatie behalve goede cijfers opgeleverd wat we wilden weten; doen we de goede dingen en doen we de dingen goed en… wat vinden onze belanghouders hiervan? De mooiste verrassing bij deze visitatie is de grote waardering die onze belanghouders voor Destion hebben. Uitgaande van de basisgedachte van een visitatie, waarbij de belanghouders gevraagd wordt wat ze van de maatschappelijke prestaties van de corporaties vinden, is dit een geweldig resultaat. De inhoud van de rapportage spreekt voor zich en de diverse onderdelen, conclusies en aanbevelingen zijn hierin goed gemotiveerd toegelicht. Belangrijk is dat we ook daadwerkelijk aan de slag gaan met de aanbevelingen en aandachtspunten.

â–¶ visitatierapport en bestuurlijke reactie van Destion

Alle visitatierapporten zijn openbaar. Ze worden door de corporatie op de eigen website geplaatst en zijn tevens te vinden op https://www.visitaties.nl/visitatierapporten. Om recht te doen aan het resultaat van een intensieve periode van gesprekken en onderzoek, en om belangstellenden uit te nodigen kennis te nemen van de bevindingen van de visitatiecommissie en de bestuurlijke reactie van de gevisiteerde corporatie, geven wij enkele highlights van nieuw gepubliceerde rapporten weer in een kort nieuwsbericht. Deze berichten zijn natuurlijk per definitie veel te kort, maar zijn vooral bedoeld als uitnodiging om het rapport te lezen en de informatie daarin te benutten voor de toekomst.


Vraag het Claudia

Vraag versturen