De Kernen: een netwerkorganisatie in ontwikkeling

NIEUWS
18-03-2021

Visitatieperiode 2016-2019
De commissie constateert dat De Kernen al goed presteert op veel onderdelen. De corporatie heeft een sterk verbindende en ondernemende rol op operationeel en uitvoerend niveau. De Kernen heeft met haar organisatie de afgelopen jaren een nieuwe manier van werken ingezet. Al tijdens de vorige visitatie had De Kernen ervoor gekozen een netwerkorganisatie te willen zijn of te worden. Inmiddels heeft De Kernen de netwerkorganisatie verder kunnen ontwikkelen en ziet de visitatiecommissie goede resultaten op het operationeel en uitvoerend niveau ten aanzien van duurzaamheidsmaatregelen, dienstverlening en op het sociaal domein. Het is de commissie opgevallen dat de netwerkorganisatie nog steeds in ontwikkeling is, als gekeken wordt naar de lange termijn strategische vraagstukken in de kernen van haar werkgebied: de nieuwbouw, de leefbaarheid en wonen en zorg. Samenwerken met andere organisaties in het netwerk op tactisch en strategisch niveau vraagt nog extra aandacht. 

De Kernen is inmiddels (januari 2021) gefuseerd met De Goede Woning - Neerijnen.

 class=

Van de belanghebbenden
Alle belanghebbenden zijn tevreden over de maatschappelijke prestaties van De Kernen. De beoordeling van de relatie en communicatie en de invloed op beleid laat grote verschillen zien. De bewonersraad geeft aan dat de relatie en communicatie er tijdens de visitatieperiode op achteruit is gegaan en dat er nauwelijks invloed is op het beleid van de corporatie en voelt zich niet altijd serieus genomen. De gemeenten en overige belanghebbenden zijn een stuk positiever. De relatie is goed en De Kernen wordt getypeerd als benaderbaar, aanspreekbaar, een organisatie met korte lijnen is.

 

Uit de bestuurlijke reactie
Wij zijn blij met en trots op de vele positieve feedback. En ja, er staan ook kritisch noten in dit rapport. Die waarderen we en zullen we ons ter harte nemen. We hebben de afgelopen periode hard gewerkt om op een slimme manier samen met partners een goede en substantiële maatschappelijke bijdrage te leveren aan goed wonen en leven. Uit het rapport blijkt ook dat we niet perfect zijn. Dat is natuurlijk jammer, maar realistisch en uitdagend. Onze Bewonersraad is kritisch, daar staat naast dat onze klanttevredenheid al jaren onveranderd hoog is. We gaan werken aan zaken die beter kunnen.

â–¶ visitatierapport en bestuurlijke reactie van De Kernen

Alle visitatierapporten zijn openbaar. Ze worden door de corporatie op de eigen website geplaatst en zijn tevens te vinden op https://www.visitaties.nl/visitatierapporten. Om recht te doen aan het resultaat van een intensieve periode van gesprekken en onderzoek, en om belangstellenden uit te nodigen kennis te nemen van de bevindingen van de visitatiecommissie en de bestuurlijke reactie van de gevisiteerde corporatie, geven wij enkele highlights van nieuw gepubliceerde rapporten weer in een kort nieuwsbericht. Deze berichten zijn natuurlijk per definitie veel te kort, maar zijn vooral bedoeld als uitnodiging om het rapport te lezen en de informatie daarin te benutten voor de toekomst.


Vraag het Claudia

Vraag versturen