Kennisbank

De visitaties uit het verleden vormen een rijke bron aan informatie. We analyseren ze voortdurend en verzamelen de goede praktijken van anderen. Zodat u daar uw voordeel mee kunt doen.

Het instrument

Nederland kent een in de Woningwet ingebed visitatiestelsel voor woningcorporaties. Visitaties geven een beeld van de maatschappelijke prestaties van corporaties in de lokale context. Met aanknopingspunten voor verbetering en samenwerking. Zo dragen visitaties bij aan maatschappelijk leren en aan beter wonen in Nederland. De basis is een eenduidige methodiek en een onafhankelijke uitvoering.

Lees meer

Best Practises

De visitaties uit het verleden vormen een rijke bron aan informatie. We analyseren ze voortdurend en verzamelen de goede praktijken van anderen. Zodat je daar je voordeel mee kan doen.

We hebben de best practices in drie groepen verdeeld:

  1. De relatie met stakeholders
  2. Ervaringen van commissarissen met visitatie
  3. De besturing van een corporatie

Succesfactoren Relatie met belanghebbenden

Succesfactoren ervaringen van commissarissen met visitatie

Succesfactoren Besturing: plan, do, check, act

FAQ's

 SVWN organiseert geen bijeenkomsten waar de visiterende bureaus zich kunnen presenteren. Wel heeft SVWN op haar website een overzicht van de visiterende bureaus die door SVWN geaccrediteerd zijn, met daarbij een link naar de betreffende bureaus. Marketing en PR zijn verder een eigen verantwoordelijkheid van de bureaus.

SVWN ziet toe op hun onafhankelijkheid en op de juiste toepassing van de methodiek. Alle visitatierapporten die tot nu beschikbaar zijn staan op onze website. Daar kunt u ook op bureau selecteren. Een vergelijking tussen de benaderingswijzen van de bureaus kunt u hieruit afleiden. SVWN speelt geen rol in de keuze van de bureaus.

Bij PnO worden de prestaties van de corporaties beoordeeld in het licht van de thema’s die in de prestatieafspraken zijn opgenomen. Daarbij worden de thema’s genomen uit de prestatieafspraken van de grootste gemeente of de gemeente waar de corporatie het meeste bezit heeft.Verder geldt dat het gaat om thema’s die te maken hebben met de maatschappelijke prestaties en dus niet gericht zijn op interne zaken, de samenwerking of proceszaken. (Al kunnen er binnen een maatschappelijk thema wel procesafspraken gemaakt zijn en dus beoordeeld worden).

Daarnaast kan de corporatie zelf ook nog een thema aandragen als ze vindt dat anders een deel van haar maatschappelijke prestaties onvoldoende belicht wordt. Let op: dat thema mag geen intern gericht item zijn maar moet net als de andere thema’s gebaseerd zijn

In methodiek 7 krijgen ook de corporaties meer verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van een goede visitatie. Dit past bij de visie op visitatie als leerinstrument en als instrument waarmee de corporatie zich verantwoordt. Tegelijkertijd krijgt de visitatiecommissie meer situationele handelingsvrijheid en wordt het aspect dialoog zwaarder benadrukt. Dat betekent dat de commissie/het bureau de ruimte heeft om te bepalen wat de relevante gesprekspartners zijn, en dat dit ook van hen verwacht wordt.

Publicaties

Artikelen

Relevante artikelen over de visitatie van woningcorporaties verzamelen we overzichtelijk op deze pagina. Zodat je alle kennis bij de hand hebt.

Onderzoeken

Relevante onderzoeken over de visitatie van woningcorporaties verzamelen we overzichtelijk op deze pagina. Zodat je alle kennis bij de hand hebt.

Analyses

Bekijk hier alle analyses op basis van de visitatierapporten.

Rapporten zoeken

Elk visitatierapport is openbaar. Hieronder kunt u zoeken op de naam van de woningcorporatie. Kies uitgebreid zoeken voor meer opties, zoals zoeken op jaar, provincie, plaats, omvang of uitvoerend bureau.

Vraag het Claudia

Vraag versturen