AlleeWonen: leren van visitatie

 class=

‘Als voorzitter van de RvC van AlleeWonen ben ik betrokken geweest bij twee visitaties. In beide gevallen ben ik als voorzitter betrokken geweest bij de selectie van het bureau dat de visitatie zou uitvoeren. Op een voorselectie door de bestuurder heb ik, samen met de bestuurder en met secretariele ondersteuning, met drie bureaus het gesprek gevoerd. Kennis, ervaring en de persoonlijke klik blijken in zo’n geval belangrijk. Alle bureaus die op dit moment visitaties doen zijn competent, de wijze van acteren is onderling verschillend maar niet veel. Het is het team van visitatoren die de juiste inhoudelijke en persoonlijke combinatie met de corporatie laten ontstaan.’ ‘Naar mijn mening kan een visitatie alleen lonend zijn wanneer je bereid bent iets met de uitkomsten te doen. ‘Kennis nemen van’ is niet genoeg. Het levert input voor de bestuurder, directieteam, OR, medewerkers en RvC. In alle gevallen is er bij AlleeWonen die bereidheid, daar hoeft niet om gevraagd, die is er. Voor de RvC betekent het ook dat het rapport onderdeel uitmaakt van onze evaluatie. Punten van kritiek trekken we ons aan en waar mogelijk wordt een verbeterslag gemaakt dan wel een leertraject ingezet. Een visitatietraject kost veel tijd en inzet van de organisatie, bestuur, medewerkers en RvC. Ik ben van mening dat die inzet van tijd, meerwaarde oplevert voor alle deelnemers in het proces. Als organisatie moet je bereid zijn te leren van de positieve en negatieve kritiekpunten. Dat is goed voor de organisatie, ons woningbezit en goed voor onze huurders!’

Pauline Bouvy-Koene, voorzitter RvC AlleeWonen

Vraag het Claudia

Vraag versturen