De plan-check-act-cyclus van Zeeuwland

De visitatiecommissie beoordeelde de kwaliteit van de interne besturing bij Zeeuwland gemiddeld met een 8,3. Zeeuwland voldoet aan de eisen voor een voldoende en daarnaast constateerde de commissie ook een aantal pluspunten. Klik hier om het visitatierapport te openen. 

Plan 
Zeeuwland benoemt in haar ondernemingsstrategie relevante ontwikkelingen, kansen en bedreigingen en kijkt met behulp van scenario’s naar de lange termijnontwikkelingen. De visitatiecommissie geeft aan dat het ondernemingsplan op een adequate wijze vertaald wordt naar jaarplannen en afdelingsplannen. Wat bijzonder is, is dat de vertaling ook is doorgetrokken naar persoonlijke jaarplannen van medewerkers. Zie onderstaand kader voor een voorbeeld.

Ambitie:
Tevreden klanten in een fijne buurt. (Ondernemingsstrategie 2012-2016) 

Welke concrete resultaten gaan we behalen?
Onze woningen staan er kwalitatief goed bij. Dat realiseren we door een keer in de zes jaar onderhoud uit te voeren aan de buitenkant, waaronder een schilderbeurt. We betrekken de bewoners bij de kleurkeuze. (Ondernemingsstrategie 2012-2016)

Begroting / jaarplan
De uit te voeren onderhoudswerkzaamheden aan de buitenschil zijn voor volgend jaar geïnventariseerd. Bij 610 woningen wordt volgend jaar onderhoud aan de buitenkant uitgevoerd, waaronder een schilderbeurt. Voorafgaand aan de werkzaamheden worden de bewoners betrokken bij de kleurkeuze van het schilderwerk. De appartementengebouwen Victoria en Floriana krijgen in 2013 een schilderbeurt. De kleurstelling voor deze gebouwen blijft ongewijzigd om de architectonische uitstraling te behouden. Ook worden in 2013 15 bergingen in zijn geheel of gedeeltelijk vervangen vanwege de slechte kwaliteit. Onderhoud aan de binnenzijde van de woning wordt uitgevoerd bij nieuwe verhuring of naar aanleiding van een reparatieverzoek. Bij onderhoud aan de binnenzijde, geldt het criterium, schoon, heel en veilig.

 
Afdelingsplan: projecten en planning
Project 1: 157 woningen                        maart t/m oktober 2013
Project 2: 136 woningen                        maart t/m oktober 2013
Voorbereiden projecten 2014                 april t/m december 2013
(t/m offerteaanvragen aannemers)
(Afdelingsplan 2013 afdeling vastgoed)

Gesprekscyclus medewerker
Resultaatgebied: Verantwoordelijk voor het planmatig onderhoud van de verhuureenheden van Zeeuwland.
Resultaatafspraken: Als projectleider draagt medewerker X zorg voor dat:

- Er is een overall planning beschikbaar
- De procedure van aanbesteding wordt gevolgd
- Begeleiding van de uitvoering met signalering van afwijkingen
- Maken van een eindevaluatie
(HRM gesprekcyclus  van de medewerker)

Monitoring en bijsturing
Zeeuwland maakt volgens de visitatiecommissie gebruik van een mix van harde en zachte voortgangsinformatie. Het gaat daarbij om het ‘wat’ en het ‘hoe’ om zowel de voortgang van de resultaten te monitoren alsook de wijze waarop dit wordt gerealiseerd. De visitatiecommissie merkt op: “Zeeuwland toetst voortdurend het realiteitsgehalte van haar doelstellingen door kwalitatief goede periodieke rapportages. Tevens neemt ze daarbij haar eigen inspanningen kritisch mee.” De tekst van de ondernemingsstrategie en de begroting/jaarplan 2013 komen één op één terug in het jaarverslag met de toevoeging van het resultaat.

Vraag het Claudia

Vraag versturen