De visitatiecommissie beoordeelde de kwaliteit van de interne besturing bij Woonservice gemiddeld met een 8,8. Volgens de commissie hanteert Woonservice aantoonbaar een zeer goed uitgewerkte beleidscyclus. Klik hier om het visitatierapport van Woonservice te openen.
Plan
Woonservice heeft met belanghouders en expert een aantal verkennings-workshops georganiseerd. Deze brede omgevingsverkenning is samengebracht in vier toekomstscenario’s voor de ontwikkeling van het werkgebied van Woonservice. Zie hiernaast het voorbeeld uit het ondernemingsplan.
De visitatiecommissie geeft aan dat de visie en de uitwerking daarvan stevig zijn verankerd in de organisatie. Er is sprake van een verbinding tussen het ondernemingsplan, beleidsplannen, het jaar- en activiteitenplan en prestatieafspraken met medewerkers. Hieronder wordt een verband toegelicht voor één specifiek thema: leefbaarheid.
De visitatiecommissie heeft geconstateerd dat “strategische en tactische doelen, operationele activiteiten en financiële randvoorwaarden voortdurend te monitoren en bij te stellen zijn”. De kernelementen uit de visie zijn vertaald in minimale/maximale te realiseren parameters. Zie hieronder een aantal voorbeelden, afkomstig uit het ondernemingsplan van Woonservice.
Check Daarnaast neemt Woonservice in haar plannen (bijvoorbeeld de begroting) een checklist op, die tijdens en na de uitvoering van activiteiten wordt beantwoord in de trimesterrapportages (afgeleid van de balanced scorecard) en het jaarverslag. |
Harro Eppinga, directeur-bestuurder Woonservice:
“We maken per trimester een rapportage die voor iedereen inzichtelijk is. Daarnaast hebben we ook elk trimester een medewerkersbijeenkomst, waarbij de high lights worden besproken. Bijvoorbeeld de uitkomsten van de visitatie, medewerkertevredenheidsonderzoek, jaarverslag of begroting. Daarnaast hebben we een soort carrousel, waarbij de medewerkers in groepjes over een bepaald onderwerp geïnformeerd worden of in discussie kunnen gaan. Het gaat dan bijvoorbeeld over leefbaarheid, opvang van statushouders of de uitkomsten van een woonlastenonderzoek onder huurders.” |
Act
Wanneer Woonservice afwijkingen constateert in het voorgenomen beleid, stuurt zij op verschillende manieren bij. Een voorbeeld dat de visitatiecommissie aanhaalt: “Na de aankondiging van de huurdersheffing is, met betrokkenheid van belanghouders, de nieuwbouwdoelstelling bijgesteld en is ook men doende de standaard woningplattegrond bij te stellen om de stichtingskosten te verlagen.”
Woonservice verwoordt dit als volgt in haar jaarverslag: “(…) de bouw van acht huur- en twee koopwoningen aan de Eikenlaan in Veenoord uitgesteld vanwege te hoge stichtingskosten ten opzichte van de marktwaarde. Woonservice is nog met de gemeente in onderhandeling om hier een oplossing voor te vinden. (…) Ook hebben we voor onze nieuwbouw de basisplattegrond aangepast en versoberd, zodat deze qua woonlasten beter past bij de doelgroep waarvoor wij de woningen bouwen.”
“We blijven onszelf ontwikkelen en er is altijd ruimte voor verbetering. Zo heeft bijvoorbeeld een kwart van onze organisatie de training Prince II gevolgd om medewerkers te motiveren en stimuleren om voorafgaand aan een project na te denken over het proces: om vooraf een plan te maken en achteraf een goed evaluatiemoment te organiseren. Dat heeft een merkbaar effect gehad in de projecten die daarna zijn opgepakt.”