De visitatiecommissie beoordeelde de kwaliteit van de interne besturing bij Wonion gemiddeld met een 8,3. Klik hier om het visitatierapport te openen.
Goede verantwoording van visie, consequente vertaling
De visitatiecommissie geeft in haar oordeel aan dat Wonion naast het benoemen van relevante ontwikkelingen, kansen en bedreigingen ook consequent doorrekent wat die ontwikkelingen betekenen voor haar beleid. Zie hieronder hoe de visie zich uiteindelijk vertaalt in afspraken die goed te monitoren zijn.
“In 2016 maken we ons duurzaamheidsbeleid concreter, zodat we in beeld hebben wat we de komende jaren nog moeten doen om uiteindelijk in 2030 energieneutraal te kunnen zijn.”
Gerrolt Ooijman, manager Strategie en Vastgoed:
“Onze strategienota gaat verder dan een regulier ondernemingsplan. We vertalen onze doelen meteen door naar concrete acties en normen. We hebben vier hoofdthema’s en hier hangen we eigenlijk alles aan op. De thema’s (bijvoorbeeld vastgoed) met de concrete acties en normen komen intern en extern steeds terug in rapportages en documenten. Dat geeft duidelijkheid voor ons intern, maar ook extern voor belanghouders.
De strategienota wordt jaarlijks herijkt. We sturen langzaam steeds een beetje bij, waardoor de vier originele thema’s steeds in beeld blijven. Met belanghouders blijven we via reguliere overleggen in gesprek om informatie op te halen en signalen op te vangen. Dat doen we het hele jaar door, en niet op één moment. Het is een continu proces, op verschillende niveaus en in verschillende samenstellingen.”
Leesbare begrijpelijke monitoring
Wonion volgt en meet de vorderingen van voorgenomen prestaties. Het rapportagesysteem met onder andere de business score card, heeft volgens de visitatiecommissie een leesbare en begrijpelijke woordkeuze. De inhoud is interessant voor zowel RvC, managementteam als voor medewerkers. Medewerkers weten op deze manier hoe hun specifieke werkpakket bijdraagt aan strategische doelen. Citaat uit het visitatierapport: “Per kwartaal staat per prestatieveld de score en de trend (gestegen, gelijk gebleven, gedaald) ten opzichte van de doelstelling, uitgesplitst tot op een niveau dat activiteiten er aan kunnen worden gelinkt, zonder in details te verdrinken.”
Wonion heeft een filmpje gemaakt om klanten en andere belanghebbenden op de hoogte te houden wat Wonion precies bereikt heeft. Het filmpje geeft inzicht in de belangrijkste prestaties en de voortgang van doelstellingen.