De visitatiecommissie beoordeelde het onderdeel Plan van Rijnhart Wonen (visie en vertaling) met een 8,5. De visitatiecommissie is van mening dat Rijnhart Wonen dit onderdeel zeer goed vorm heeft gegeven en dat dit een voorbeeld is voor andere corporaties. Klik hier om het visitatierapport van Rijnhart Wonen te openen.
Visie
Het bijzondere aan de visie bij Rijnhart Wonen, is dat deze transparant, helder en compact wordt weergegeven in een creatief communicatiemiddel (een kubus) en in een kort animatiefilmpje op internet.
De missie van Rijnhart Wonen wordt op deze manier helder verwoord en op een creatieve manier gecommuniceerd naar de buitenwereld. De visie wordt actief uitgevoerd en is bekend binnen de organisatie en bij belanghouders.
Jan de Vries, directeur-bestuurder Rijnhart Wonen:
“De kracht van ons plan heeft meerdere aspecten. Wij zijn echt met een blanco blad begonnen en hebben bijna een half jaar genomen om te luisteren en te analyseren. Dit hebben wij op eigen kracht met onze medewerkers gedaan. Niet-standaard instrumenten die wij o.a. kozen:
- speeddaten door huurders met de directeur (van jong (circa 8 jaar) tot oud (achter in de 70)
- open huis met grote wensborden waarop alles geschreven mocht worden door onze huurders
- open sessie met de belanghouders waarin iedereen een paar minuten op de stoel van de directeur kon zitten en een boodschap kon zenden over de gewenste koers. Velen hebben daar gebruik van gemaakt.
Eigen mensen hebben de vrijheid gekregen los van alles kaders en ordeningen om het beleidsplan te schrijven. Uiteindelijk is gekozen voor een kernachtige boodschap die in alles verwerkt is. We werken met drie lagen van communicatie: de film, de kubus en de tekstblokken op internet. Meer is er niet en dat is juist de kracht geweest. Geen boekwerkjes. De kubus hebben wij letterlijk overal laten slingeren. Iedereen kent het verhaal van de kubus en als je hem in je handen hebt ga je er mee spelen. Hij ligt na vier jaar nog overal en nergens. Ook in uitingen op bedrijfsauto’s, bouwborden, bewonersbladen kwam hij terug. Het grootste compliment vond ik dat medewerkers op cursus de kubus hebben gebruikt om te vertellen over hun werk en onze organisatie.”
Vertaling van doelen
De visie is vertaald naar strategische doelen en operationele activiteiten. Deze staan beschreven aan de binnenkant van de kubus die open geklapt kan worden. Eén voorbeeld wordt hieronder uitgelicht. Zie voor de volledige beschrijving van de kubus een speciale website van Rijnhart Wonen ten behoeve van de visie: Expert in simpel wonen.
Vervolgens zijn strategische doelstellingen volgens de visitatiecommissie gericht en SMART geformuleerd. Zie de voorbeelden hieronder. Op deze manier zijn doelen, activiteiten en financiële randvoorwaarden goed te monitoren.
Transparant in updates van doelstellingen
Daarnaast laat Rijnhart Wonen op dezelfde website zien hoe sommige doelen worden bijgesteld. Via de vermelding van een update geven zij duidelijk aan welk doel wordt bijgesteld, waarom dat gebeurt en op welke manier. Zie hiernaast de update van de doelstelling ‘90% sociaal’.
Doelstelling destijds: “Nieuwe huren zitten tussen de 75 en 95% van de maximale huur. Geen extra huurverhoging door schaarstepunten. Door maatwerk blijven 130 extra woningen de komende vijf jaar sociaal. Wij gaan eventuele huurverhoging voor hogere inkomens invoeren.”